Geschiedenis

1885. Het jaar waarin het Vrijheidsbeeld arriveert in New York en Vincent van Gogh ‘De aardappeleters’ schilderde, maar ook het jaar van de eerste auto gebouwd door de Duister Karl Friedrich Benz. Deze man werd geboren in 1844 in het Duitse Karlsruhe. Hij was een uitvinder en technicus. Hij werkte aan een motorwagen. Het werd een motor met één cilinder op een driewielerbasis. Dit was de eerste auto. De auto reed voor het eerst in 1885. Hij reed 15 km/u en woog 313 kilo. In januari 1886 ontving hij patent op zijn auto en in datzelfde jaar, in juli, introduceerde hij zijn auto. De auto werd de Benz Patent Motorwagen genoemd. In 1905 kreeg Benz ruzie met zijn aandeelhouders en vertrok. Samen met zijn zoon richtte hij het bedrijf Benz & Söhne op. Later kwam zijn andere zoon erbij en verliet Benz het bedrijf. Zijn zonen zetten het bedrijf voort en het bedrijf werd de leverancier van Mercedes-Benz, een automerk wat nu nog steeds bestaat. Benz overleed in 1929.

Maar de Benzen waren niet de enige. Meer mensen gingen nu auto’s bouwen. Er ontstond een auto-industrie. Er kwamen dus meer auto’s, maar ze waren nog steeds te duur voor een gewoon gezin. Ze waren alleen voor rijke mensen. Daar kwam in 1905 verandering in. De Amerikaan Henry Ford ontwierp in Amerika de T-Ford. Deze auto werd niet meer helemaal met de hand en op bestelling gemaakt, maar in series op de lopende band. De arbeiders langs de lopende band monteerde steeds hetzelfde onderdeel, dus ging het veel sneller. Door deze ontwikkeling werden de auto’s veel goedkoper.

In Europa lukte het voor de Tweede Wereldoorlog eigenlijk alleen in Duitsland om een goed model te produceren: De Volkswagen Kever. Deze auto heette toen: de KDF-wagen. Deze auto was ontworpen door Ferdinand Porsche, in opdracht van Adolf Hitler. Hij wilde de bevolking tevreden houden met de goedkope Volkswagen. De auto kwam in 1937 voor het eerst van de lopende band. Het is de meest verkochte, en de langst geproduceerde auto ter wereld. Hij wordt nu nog steeds gebouwd ergens in Zuid-Amerika. In het jaar dat 250.000e Kever gebouwd was, overleed Ferdinand Porsche na een tijdje in de gevangenis te hebben gezeten omdat hij Hitler geholpen had.

In 1949 kwam de auto-industrie eindelijk de Tweede Wereldoorlog te boven. Steeds meer mensen gingen nu weer auto’s bouwen. Er kwamen heel veel nieuwe automerken bij en ze bouwden telkens betere auto’s. De technieken verbeterden en de auto’s kregen allerlei handige snufjes, zoals het stuurslot, banden van synthetisch rubber, airconditioning, cruise control en elektrische ramen.